همشهری آنلاین: موسسه هنر عرب در پاریس میزبان نمایشگاهی مهم از آثار 10 هنرمند مطرح ایرانی و عرب شد.

به گزارش ایلنا، شرکت کنندگان در نمایشگاه هنرمندان ایران و عرب در پاریس که همگی نامزدهای نهایی دومین جایزه جمیل وابسته به موزه ویکتوریا و آلبرت لندن هستند، تا 26 فوریه 2012 (4 اسفند 1390) آثار خود را درمعرض دید علاقمندان هنر خاورمیانه قرار می‌دهند.

10 هنرمندی که در این نمایشگاه حضور دارند پیش از این آثاری با محوریت عناصر اسلامی و تکنیک‌های معاصر خلق کرده‌اند.

منیر شاهرودی (فرمانفرمائیان)، بیتا قزل ایاق، بابک گلفر، سودی شریفی و هدیه شفیعی به عنوان پنج هنرمند ایرانی درکنار عایشه خالد(پاکستان)، رشید قریشی(الجزایر)، هزیم المستیکاوی(مصر)، هیوا قهرمان(عراق) و نورعلی چگنی(پاکستان)، 5 هنرمند ایرانی و 5 هنرمند عربی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند.

این نمایشگاه در جستجوی تاکید بیشتر روی هنر اسلامی است.

به اعتقاد دست‌اندرکاران موسسه هنر عرب، اسلام دارای یک پایه فرهنگی مشترک در بین همه اقوام است که ابعاد زیبایی‌شناسانه هنرهای آن فراتر از حد تصور است.

به باور آنها هرچند بعد از وقایع 11 سپتامبر برخی مسلمانان در نوک پیکان انتقادها به برخی گروه‌های افراطی مسلمان متوجه شده، با این حال اسلام دینی است که هرگونه وحشت‌آفرینی را طرد می‌کند؛ چراکه منبعی الهام بخش برای هنر به حساب می‌آید.

از نکات جالب توجه این نمایشگاه آن است که در فضای مقابل موسسه هنر عرب (L'Institut du Monde Arabe) سازه‌ای معمارانه و زیبا ازسوی ضحی حدید، معمار مطرح عراقی تعبیه شده که گویای تنوع آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.

نکته مهمتر اینکه این معمار مطرح بین‌المللی خود از حامیان جایزه جمیل و این نمایشگاه به حساب می‌آید.

در این میان نمایش اثری از منیز شاهرودی هنرمند 87 ساله و پیشکسوت ایرانی جزو اتفاقات مهم این نمایشگاه به حساب می‌آید.

شاهرودی در این اثر که پرندگان بهشت نام دارد با تکنیک همیشگی خود یعنی آیینه‌کاری چیدمانی بدیع و پرمفهوم ارائه داده است.

همچنین از دیگر آثار این نمایشگاه می‌توان به اثر هایده شفیعی هنرمند ایرانی مقیم آمریکا اشاره کرد که متون عرفانی فارسی را در پس زمینه‌ای رنگی به نمایش گذاشته است.

 

کد خبر 153742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز